Stigende grundvand kræver nye veje – i tanke og i praksis
Efter et år med rekordhøje nedbørsmængder er det blevet tydeligt for enhver, at der kræves nytænkning i forbindelse med vedligeholdelse af de danske grus- og jordveje.
Grusvej.dk møder udfordringen hver eneste dag. Firmaet, som er specialister i etablering og vedligehold af grus- og jordveje, har aldrig oplevet så vandfyldt et terræn, som det der møder maskiner og mandskab. Uanset om det er skovveje, private veje, i sommerhusområder eller ved ny anlæg af grus-, jord- eller sågar asfaltveje.
Forklaringen er grundvand som pipler frem som aldrig før
Grundvandet i det meste af Danmark står lige nu så højt som aldrig før. De rekordstore mængder nedbør i vinter og forår har mættet de øverste jordlag, så grundvandet står 40 cm over normalt niveau. Det er et problem her og nu på mange strækninger med grus- eller jordveje og det bliver sandsynligvis kun værre. Fordi vandet står så højt som nu, er der tilsvarende mindre plads til at absorbere de kommende måneders forventede efterårsregn.
På den lange bane forventer GEUS, som er statens geologiske videnscenter, at grundvandet generelt kan stige op til 27 cm frem mod slutningen af dette århundrede. Danmarks Meterologiske Institut har tilsvarende beregnet, at vi i samme periode vil opleve øget nedbør på mellem 6% og 12 % hen over efterår/vinter. Vandmængderne stiger således både fra neden og fra oven.
Vejene nedbrydes hurtigt
I mange skov-, sommerhus- og landområder er de gamle veje ikke konstrueret til at modstå nutidens vandpres. Mange af disse veje er oprindeligt anlagt som simple hjulspor, da byernes velhavende borgere etablerede sommerresidenser på ”feddet”. Enkle jordveje uden den fornødne bæreevne, eventuelt forsøgt styrket med sten og forhåndenværende byggeaffald, såsom beton- og murbrokker.
Denne primitive fundering kan fysisk ikke holde bærelaget oppe, når der tilføres store regnmængder og falder derfor, bogstavelig talt, sammen eller skylles væk. Underlaget opblødes fordi vandet ikke afledes korrekt. Herved kommer de gamle brokker og sten frem i stedet, hvilket vores moderne biler ikke har godt af og kørekomforten bliver desuden meget forringet. Til sidst vil det være umuligt at færdes på den nedbrudte vej.
Hvad kan vi gøre for at sikre vores veje
”Løsningen kaldes opklassificering”, fortæller Lars-Henrik Jensen fra Grusvej.dk. ”Der skal gøres noget effektivt for at skabe den nødvendige energi og holdbarhed i vejene, så de kan holde i mange år frem på trods af de stigende vandmængder”.
En af løsningerne er genopretning af de nuværende grus- og jordveje. Grusvej.dk har udviklet flere processer som kan fremtidssikre vejene. Metoder som er både effektive og klimavenlige. De gamle veje knuses på stedet med tungt specialmaskineri for at findele fortidens nedlagte materialer, hvorefter vejen stabiliseres med kalk eller cement og der udlægges et mindre supplerende bærelag/slidlag på vejen. Til sidst komprimeres jorden og der trækkes en korrekt profil ned over vejen, så vandet naturligt ledes væk fra overfladen – eventuelt ud i anlagte regnvandsbassiner til opsamling.
I og med at processen foregår med de eksisterende materialer ”on location” er der ikke brug for at fragte råmaterialer til og fra. Det betyder sparede CO2 udledninger. Der er igennem tiden etableret grøfter og kanaler for afledning af vand i terrænet på mange steder, hvor vedligeholdelsen ikke har været nødvendig fordi grundvandet har stået lavt.
Med det forhøjede grundvandsspejl og med de dystre udsigter som varsles i fremtiden, er der behov for at en del af de gamle afledningssystemer vækkes til live igen. Ofte er der ligeledes behov for at grave nye nedsivningsarealer og grøfter langs vejene, ligesom genopretningen kan gøres helt komplet med støvbindingsmidlet Dustex. Midlet, som er et restprodukt fra papirproduktion, fuldstændigt giftfrit og uden påvirkning af naturen. Dustex går i forbindelse med jord- og støvpartikler, og binder materialerne til en hård og ultraholdbar overflade.
Manglen på råstoffer
Danmarks råstoffer er blevet knappe, vi skal spare eller finde på nye løsninger. Stabilisering er en af de nye metoder som vil blive anvendt i fremtiden, påpeger Lars- Henrik Jensen.
”Med tilførsel af kalk eller cement i råjorden øges bæreevnen ligesom tilførsel af cement eller ligning i bundsikrings- og bærelaget reducerer forbruget af råstoffer og dermed reducerer vores co2 forbrug væsentligt.”
”Vi skal gøre os meget større tanker om at reducere vores Co2 og råstofforbrug når det gælder vores mange grus- og jordveje. Vi står lige nu midt i udfordringen - heldigvis med mulighed for at gøre noget effektivt ved det”, slutter Lars-Henrik Jensen fra Grusvej.dk